2. Agile är ett trick
Det tog mig år att förstå varför vissa kollegor ägnade månader åt att förbereda samma kampanj och sedan helt enkelt bytte till ett nytt projekt vid ett avgörande ögonblick, strax efter start. Medan enligt min uppfattning började det "riktiga" arbetet, nämligen att optimera och justera, först då.
Till sist upptäckte jag att detta beteende har att göra med människors DNA, kulturen på en avdelning och även hur människor hanteras. Detta för mig till den största utmaningen med agilt arbete. Människor måste tro på agilt arbete med hjärta och själ. Om det inte passar eller om ledningen inte tillräckligt stödjer agilt arbete, så kommer det inte att fungera. Kort sagt: agilt arbete är inte ett trick, utan ett tankesätt.
Åsikterna är ganska delade i frågan om hela organisationen ska gå över till agilt arbete för alla typer av mål och aktiviteter. Medan förespråkarna säger att först då kan du bli riktigt smidig, säger motståndarna att det inte är realistiskt. Jag tror i alla fall inte på en radikal förändring och tror därför att sanningen ligger någonstans i mitten.
Hur som helst är det smart att börja med processer där hotellförsäkring man snabbt upplever mervärdet av agilt arbete, till exempel med nya propositioner. Till exempel introducerade jag för några år sedan en ny onlinemiljö som ännu inte var färdig för en liten grupp kunder. Detta gav oss oerhört värdefull input om bland annat dess drift, antal kundtjänstsamtal och faktisk användning. Detta gav oss mycket energi, eftersom inputen gjorde att vi kunde avgöra vad vi fortfarande behövde arbeta med och vilka delar som redan var tillräckligt bra.
Om andra team ser att agilt arbete ger positiva resultat, kommer de att vara mer benägna att anamma agilt. Det betyder att agilt växer organiskt och speciellt i de team där det tillför mervärde. Naturligtvis måste ledningen underlätta detta.
4. Agilt arbete innebär automatiskt att du börjar scrumma
Wikipedia säger: “ Scrum är ett flexibelt sätt att skapa produkter. Vi arbetar i multidisciplinära team som levererar fungerande (mjukvaru)produkter i korta sprints, med en fast längd på 1 till 4 veckor.” Scrum nämns ofta i samma andetag som agile, men det finns andra metoder som passar bra med de agila marknadsföringsprinciperna. Tänk till exempel kanban, där du visualiserar framsteg genom att organisera aktiviteter i till exempel tre kolumner: ”att göra”, ”arbetar på” och ”klar”. Det är upp till teamen själva att avgöra vilka metoder de tycker är mest bekväma. Mer information om skillnaderna mellan scrum och kanban finns att läsa i en blogg av Vandana Roy .